Alt hvad du behøver at vide om elbiler og hybridbiler
Elbil- og hybridteknologien stormer frem i disse år. Alle bilproducenter har mere eller mindre elektriske modeller på programmet, og rigtig mange bilmodeller fås foruden i benzin- og dieselversioner også i varianter med elmotor, hybridmotor eller plugin-hybridmotor.
Det kan være svært som bilist og kommende bilkøber at bevare overblikket. Hvad betyder de forskellige betegnelser egentlig? Hvad passer til mit kørselsbehov? Hvor langt kan jeg køre på en opladning? Hvad koster det at lade? Hvor længe holder batteriet? Og hvor stort er værditabet på en elbil eller hybridbil.
Her forsøger vi at give dig svar på alle dine spørgsmål. Lykkes det ikke helt, så er du altid velkommen til at kontakte UGGERHØJ og få klar besked.
Generelt
Ordet hybrid betyder blanding eller krydsning, og en hybridbil er en bil, der kombinerer to teknologier, nemlig forbrændingsmotoren og elmotoren. En almindelig elbil har udelukkende elmotor og et større batteri.
Der findes tre typer af hybridbiler:
- Mild-hybrid: Kører primært på benzin eller diesel, men indkobler i kortere perioder en lille elmotor, hvilket får bilen til at køre længere på literen.
- Hybrid: Forbrændingsmotor og elmotor supplerer hinanden. Batteriet oplades under kørsel og ved bremsning.
- Plugin-hybrid: Har mulighed for opladning med kabel, men oplader også under kørsel og ved bremsning.
Det er en bil, som primært kører på benzin eller diesel. Den har en lille elmotor, der hjælper til i korte perioder, fx under acceleration. Elmotoren fungerer resten af tiden som generator og lader batteriet op. I nogle biler fungerer elmotoren også som startmotor.
Hybridbilen har både forbrændingsmotor og elmotor. Den skal ikke lades op, men lader sig selv op, når forbrændingsmotoren starter og under bremsning. Bilen skifter automatisk mellem at køre på brændstof og batteri. Den kører primært på el ved lave hastigheder, typisk bykørsel, mens den ved landevejs- og motorvejskørsel ikke kører på el. Hybridbilen har højvoltsbatteri lige som en elbil, men batteriet er langt mindre, fordi der skal være plads til to motorer og to drivlinjer. Hybridteknologien er især velegnet, hvis du kører mest i byen.
Plugin-hybrid eller opladningsbiler kan lades op fra en ladestander hjemme eller ude – i nødstilfælde også fra en almindelig stikkontakt.
Det anbefales dog ikke, da en almindelig elinstallation let kan blive overbelastet.
Plugin-hybridbilen har et større højvoltsbatteri end hybridbilen og kan fungere som elbil over kortere distancer, typisk op til 60 km.
Ved længere distancer vil den køre både på el og brændstof lige som hybridbilen. Med en plugin-hybridbil kan du vælge at køre på el, når det gælder alle hverdagens småture, og stadig have friheden til at køre på langtur uden at bekymre dig om opladning undervejs.
Når du står over for at skulle købe bil, er det altid en god idé at tage udgangspunkt i dit kørselsbehov. I et land som Danmark kan de fleste familier klare deres kørselsbehov med en elbil. Har du langt på arbejde eller kører du meget på motorvej, skal du være opmærksom på elbilens rækkevidde – både her og nu og om nogle år, når batteriets kapacitet måske kun er 80 pct. af et nyt batteri.
Det er også vigtigt at finde ud af, hvilke lade-muligheder du har, især hvis du bor i lejlighed og ikke kan have din egen lade-stander. Kan du evt. lade, mens du er på arbejde? Skal du jævnligt køre længere strækninger, har det betydning, om bilen har mulighed for hurtigladning, så du ikke skal bruge for lang tid på opladning undervejs.
Elbiler er støjsvage, og mange finder det meget komfortabelt at køre elbil. Elbiler har automatgear, som måske kræver lidt tilvænning, hvis du ikke har prøvet det før.
+ Automatgear
+ Støjsvag kørsel
+ Fjernkontrol af opvarmning og køling (nogle modeller)
+ Færre mekaniske komponenter
+ Ingen lokal forurening
+ Især god til bykørsel
- Du skal kunne lade nær din bolig eller arbejdsplads
- Lade-mulighederne er begrænsede i nogle områder
- Rækkevidden er kortere i koldt vejr
- Husk at regne ladetid med, når du kører på ferie
- Kun få modeller fås med anhængertræk
Tag udgangspunkt i dit kørselsbehov og din måde at køre på. Få en god, lang prøvetur og mærk efter, om hybridteknologien passer til dig. Husk at køre lige som du kører til dagligt. Hybridbilen vil typisk køre betydeligt længere på literen end en benzin- eller dieselbil, men ikke hvis du kører meget på motorvej eller har en aggressiv kørestil.
Hvis du har behov for anhængertræk, skal du undersøge om den pågældende model kan fås med dette, og hvor meget den i givet fald på trække. Nogle hybridbiler fås ikke med anhængertræk eller må kun bare en cykelholder.
Mange overvejer en plugin-hybridbil, fordi de gerne vil køre elbil, men ikke være begrænset af rækkevidde og ladetid. Det kan være en rigtig god løsning, men du bør overveje i hvor høj grad du kommer til at bruge lade-muligheden. Hvis du mest kommer til at bruge bilen som en almindelig hybridbil, er der ingen grund til at bruge plads på det større batteri.
+ Kører længere på literen end traditionelle biler
+ Mulighed for anhængertræk
+ Systemet er ikke dyrt
+ Hybridbatteriet er lille og let
+ Pladsforholdene forringes ikke
- Kan ikke køre på el alene
- Ikke så lydsvag som hybrid- og elbiler
- Kan ikke oplades
+ Automatgear
+ Hurtig optankning med brændstof
+ Støjsvag ved bykørsel
+ Kører langt på literen
- Ikke så lydsvag som en elbil
- Kort rækkevidde på el
- Ikke alle fås med anhængertræk
- Kan ikke oplades
+ Automatgear
+ Kører som elbil på korte ture
+ Selv med afladet batteri giver hybridteknologien ekstra km på literen
+ Hurtig optankning af brændstof
+ Støjsvag, når den kører på el
- Du skal kunne lade nær din bolig eller arbejdsplads for at køre elektrisk
- Uden varmepumpe kan bilen ikke køre på ren el, når det er koldt
- Bagagekapaciteten reduceret af det større batteri
- Rækkevidde på el er kun mellem 15 og 60 km
- Høj vægt, fordi den både har forbrændingsmotor, elmotor og et relativt stort batteri
- Ikke alle modeller fås med anhængertræk
Mild-hybrid:
Teknikken er ikke kostbar og får bilen til at køre længere på literen. Værditabet svarer til en tilsvarende model uden hybridteknologi.
Hybrid:
Hybridbilerne har været på markedet i en årrække, og brugtbilspriserne viser, at de har samme procentvise værditab som tilsvarende benzinbiler.
Plugin-hybrid:
Plugin-hybriderne for forholdsvis nye på markedet, og da el-delen af dem er større end for mild-hybrid og hybrid er de lige som de rene elbiler meget afhængige af politiske beslutninger. I 2019 var registreringsafgiften ekstraordinær lav, og taksten er forlænget i 2020. Hvad der sker i 2021, vil afgøre niveauet for brugtbilpriserne. Det er sandsynligt, at plugin-hybridbiler vil have et lidt større værditab end benzinbiler.
Elbil:
Elbiler har generelt et større værditab end benzin- og dieselbiler. Statistikken for de mest solgte elbiler peger på et værditab over fem år på 65 pct., hvor det på benzinmodellerne ligger omkring 50 pct. Det kan synes voldsomt og få elbilen til at ligne en dårlig investering, men det er ikke tilfældet. I de samme fem år vil drift og vedligeholdelse af elbilen nemlig være markant billigere end for benzinbilen, så totaløkonomien for elbilen er den bedste.
Garanti og service
Nej, som udgangspunkt er der ikke længere garanti på elbiler og hybridbiler, men der kan være udvidet garanti på batteripakken og evt. visse højvolt- og hybridkomponenter. Det varierer fra mærke til mærke, men du kan altid kontakte UGGERHØJ og få klar besked.
De fleste elbiler og hybridbiler har samme serviceinterval som benzinbiler. Ganske vist har elbiler færre mekaniske komponenter, og hybridbiler bruger forbrændingsmotoren mindre. Til gengæld bruges bremserne mindre på el- og hybridbiler, fordi de motorbremser for at oplade batteriet. Derfor kan bremserne have større behov for vedligeholdelse med rensning og smøring. Så generelt er der lige langt mellem serviceeftersynene for el- hybrid- og benzinbiler.
Vi anbefaler naturligvis, at du benytter dit UGGERHØJ mærkeværksted. At servicere en elbil eller hybridbil kræver særligt måleudstyr, som du ikke kan forvente at finde på uautoriserede værksteder.
Rækkevidde
Der er mange faktorer, der har indflydelse på, hvor langt en elbil kører på en opladning. Rækkevidden afhænger af størrelsen på bilens batteri, og hvilken teknologi batteriet anvender samt bilens vægt og elmotorens effektivitet. Men der er også en række ydre faktorer, der spiller ind, fx temperaturen. I koldt vejr kører elbilen kortere på en opladning, og i streng frost kan du risikere at miste ganske meget af batteriets kapacitet.
Dit kørselsmønster har stor indflydelse på rækkevidden. Aggressiv kørsel eller kørsel ved høj fart på motorvejen bruger meget strøm. Det betyder også noget, hvor meget du bruger klimaanlæg, sædevarme og andet elektrisk udstyr.
Bilfabrikanterne opgiver nogle tal for rækkevidde, lige som de opgiver forbrugstal for benzin- og dieselbiler, men disse præstationer er opnået under præcist definerede og ofte optimale forhold, som de færreste bilister vil kunne opnå i daglig kørsel. Som en tommelfingerregel kan du regne med, at en elbil om sommeren kører 60-70 pct. af den rækkevidde, fabrikanten opgiver. Om vinteren og ved motorvejskørsel noget mindre. Du skal også forvente, at batteriets kapacitet falder over tid, således at det efter nogle år måske kun har 80 pct. af sin oprindelige kapacitet.
En hybridbil kan køre nogle få km på el, fordi den kun har et mindre højvoltsbatteri, men det er heller ikke meningen. Hybridteknologien er programmeret således, at elmotoren hjælper benzinmotoren, når det er fordelagtigt, typisk op til landevejshastighed. Ved parkering og meget langsom kørsel vil hybridbilen køre på el.
En plugin-hybridbil har et større højvoltsbatteri og kan fuldt opladet køre 15-60 km, før den slår benzinmotoren til. Rækkevidden afhænger bl.a. af udetemperaturen. I koldt vejr kører bilen ikke så langt på el, og ved frostgrader kan du opleve, at den slet ikke kører på el. Rækkevidden afhænger også af dit kørselsmønster og hvor meget du bruger klimaanlæg, sædevarme og andet elektrisk udstyr.
Elbil:
Elbiler er velegnede til by- og landevejskørsel. Elbilen forurener ikke lokalt i byen, og automatgearet er komfortabelt at køre med både i byen og på landevejen. Ved kørsel med højere hastighed, fx motorvej, bruger elbilen ekstra strøm, og rækkevidden reduceres. Mange elbiler kører i dag langt på en opladning, men har du ofte behov for at køre langt på motorvej, skal du være opmærksom på bilens rækkevidde, lademuligheder og ladetid.
Mild-hybrid:
Her udnyttes hybrid-teknologien alene til at hjælpe benzin- eller dieselmotoren til at køre længere på literen, og mild-hybridbiler passer derfor til alle kørselsbehov.
Hybrid:
Hybridbiler er velegnede til bykørsel og i nogen grad landevejskørsel, hvor den får benzinmotoren til at køre længere på literen. Teknologien er med til at reducere brændstofforbruget og dermed forureningen lokalt.
Plugin-hybrid:
Plugin-hybridbiler er særligt velegnede til bykørsel, hvor de primært vil køre på el. På længere stræk og ved højere hastigheder, slår de over på benzin. Du undgår således at forurene lokalt i byen og bevarer friheden til at køre langt uden at skulle bekymre dig om rækkevidde og ladetid. Bemærk, at forbrændingsmotoren vil starte af og til i biler uden varmepumpe.
Lige som med en benzin- eller dieselbil betyder din kørestil meget for rækkevidden i en elbil. Du kan især forlænge rækkevidden ved at undgå meget høje hastigheder, altså motorvej. Temperaturen uden for kan du ikke ændre på, men du kan overveje, hvor meget af bilens elektriske udstyr, du vil have tændt. Klimaanlæg og sædevarme sluger en del strøm.
Opladning
Det hurtige svar: Du sætter stikket i. Det mere seriøse svar: Du lader din elbil eller plugin-hybrid op fra en ladestander, du har monteret hjemme hos dig selv, eller fra en offentligt tilgængelig ladestander. De fleste el- og plugin-hybridbiler har et Type 2-ladestik, der er den moderne europæiske standard. Elbiler har typisk også et stik til hurtigladning, enten et såkaldt CCS-Combo eller CHAdeMO hurtigladestik.
Hjemme:
Det er for de fleste nødvendigt at kunne lade sin elbil eller plugin-hybridbil op derhjemme. Hertil skal du bruge en ladeboks, og du skal have en elinstallatør ud for at lave en særskilt installation til denne boks. Installationen koster fra 5.000 kr., og ladeboksen 5-10.000 kr. Den kan evt. lejes, og i så fald er der mulighed for refusion af elafgift – i hvert fald indtil udgangen af 2021.
Bor du i lejlighed, kan det være et problem at få egen ladeboks, men du kan tale med din boligforening eller udlejer om muligheden for at etablere en ladeboks. Ellers er du nødt til at klare dig med offentlige ladestandere i nærheden.
Ude:
Mange større arbejdspladser har et antal ladestandere på parkeringspladsen, lige som der er ladestandere på mange offentlige parkeringspladser. Her er der mulighed for at lade bilen op, mens du er på arbejde eller ude at handle. Der findes efterhånden også et tæt net af ladestationer langs motorvejene med mulighed for hurtigladning. På plugshare.com finder du en oversigt over alle ladestandere fra alle leverandører.
Det kan du godt, men det anbefales ikke. Der følger ofte et såkaldt mormor-kabel (230V lader) med bilen, men Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at man ikke bruger en almindelig stikkontakt til opladning, da der er risiko for at overbelaste husets elinstallation.
De fleste boligers elnet er ikke dimensioneret til den store belastning, der opstår ved flere timers opladning. Mormor-kablet bør derfor kun betragtes som en nødløsning, og du bør indstille laderen til kun at lade med 6 ampere – det kan du typisk indstille i bilens menu. Vær også opmærksom på, at den stikkontakt, du vælger, skal have jordforbindelse.
Det såkaldte Type 2-ladekabel passer i alle nyere elbiler og plugin-hybridbiler og i alle ladestandere. Nogle offentligt tilgængelige ladestandere har indbygget kabel, som du blot skal slutte til bilen.
Lader du op hjemme med strøm fra din sædvanlige leverandør, koster det den kWh-pris, du er vant til at betale. Du kan også vælge en anden leverandør, evt. i forbindelse med leje af ladeboks, og så har du mulighed for at vælge forskellige abonnementsordninger, som gælder både når du lader hjemme og ude. Det er også muligt at vælge en fast pris pr. måned med fri kWh. Vi har set priser fra 750 kr. pr. måned og abonnementer fra under 2 kr. pr. kWh.
Når du lader ude, skal du bruge en brik eller kort med rfid-chip. Du kan både få en brik, der gælder til det selskab, hvor du har abonnement, og en brik, der gælder til flere leverandører. Brikkerne kan købes online. Det er ikke et krav at have abonnement for at lade fra en offentlig ladestander, men det er billigere. Uden abonnement koster opladning typisk 5,50-6,00 kr. pr. kWh.
I elbiler med navigationssystem kan du få vist de nærmeste ladestandere. Ellers kan du bruge app’en eller hjemmesiden plugshare.com. Google Maps viser også ladestandere, når du søger på tankstationer.
Ladetiden afhænger af flere forhold:
- Bilmodel og batteriets størrelse
- Hvilken installation, du lader fra
- Batteriets temperatur
- Batteriets tilstand
Bilfabrikkerne oplyser ladetider for plugin-hybridbiler på 2-4 timer, hvis du lader fra en ladestander. Tiden er beregnet under optimale forhold og vil i praksis ofte være lidt længere. En elbil, der har betydeligt større batteri, skal lade tilsvarende længere.
En del elbiler har mulighed for hurtigladning. Denne mulighed tilbydes på en række ladestationer, ikke mindst langs motorvejene. Hurtigladning kræver et særligt kabel, fordi ladningen foregår uden om bilens lader med jævnstrøm direkte til batteriet. Hurtigladning gør det typisk muligt at lade op til 80 pct. kapacitet på under en time.
Ja, det kan du sagtens, men det kræver, at du har købt forudbetalte ladekort. Prisen er ofte så høj, at det ikke kan svare sig at lade plugin-hybridbiler op under vejs på ferieturen. Mange hoteller tilbyder gratis opladning, så det kan med fordel benyttes. Kører du på vinterferie i din elbil, skal du være opmærksom på, at batteriets rækkevidde reduceres af kulden, og at det tager længer tid at lade op.
Nej, der er ikke spænding på hverken ladestander, kabel eller stik på bilen, før kablet er monteret og bilens computer har kontrolleret, at det sidder korrekt. Først da begynder opladningen.
Når du slipper speederen, vil bilens elmotor virke som generator og sende strøm tilbage i batteriet. Når du træder på bremsen, øges magnetfeltet i elmotoren, hvorved motorbremsningen – og opladningen af batteriet – bliver kraftigere. Derved udnyttes den bevægelsesenergi, der ellers ville gå til spilde som varme i bremserne. Bilens konventionelle bremser bliver typisk kun aktiveret under hårde opbremsninger og ved stilstand.
Batteri
Alle elbiler og hybridbiler har to batterier. Et 12-volts batteri lige som alle andre biler, som leverer strøm til bilens traditionelle el-udstyr, såsom sædevarme, ventilation og kabinelys. Og et højvolt-batteri til bilens elmotor og øvrige højvolt-komponenter. De to batterier kan dog godt være bygget sammen, men med mulighed for udskiftning og frakobling hver især.
Nej, batteriet tager ikke skade og mister ikke kapacitet. Det tåler ”sjat-opladning” lige som fx din mobiltelefon.
Det varierer fra model til model, men det bliver stadig mere almindeligt, at man har mulighed for at udskifte enkelte celleblokke i batteriet.
Et helt nyt batteri kan være temmelig kostbart, når det drejer sig om de litium-ion batterier med stor kapacitet, som elbiler og hybridbiler oftest er udstyret med.
Et batteris ydeevne falder gradvist over årene. De fleste bilproducenter angiver en forventet levetid på batteripakken på 8-10 år. Det betyder, at batteriet vil bevare mindst 80 pct. af sin kapacitet i 8-10 år.
Det er umuligt at svare generelt på. Dels er batteripakkerne til de enkelte modeller meget forskellige, dels er det ikke nogen lagervare. Batteripakken er ikke en gængs reservedel som en forrude eller en udstødning. Spørgsmålet bliver dog stadig mere aktuelt, eftersom elbiler og hybridbiler i større antal har været på markedet så længe – omkring 10 år – at det begynder at være aktuelt at udskifte batteripakken.
Erfaringsgrundlaget er endnu spinkelt, men vi har set eksempler på, at udskiftning af batteripakken til en elbil har kostet fra 60.000 til 125.000 kr. Og eksempler på batteripakker til hybrid- og plugin-hybridbiler fra 10.000 til 100.000 kr. Vores bedste råd er derfor, at du kører ind til dit UGGERHØJ mærkeværksted og får et konkret tilbud.
Teknik
Den primære forskel er, at elbilen har en eller flere elmotorer med tilhørende batteri i stedet for en benzin- eller dieselmotor med tilhørende brændstoftank. Hybridbilen har en eller flere elmotorer og et lidt mindre batteri som supplement til benzin- eller dieselmotoren. Endvidere har el- og hybridbiler automatgear, og så har elbiler og plugin-hybridbiler naturligvis ladestik og ladekabel.
Alle elbiler og de allerfleste hybridbiler har automatisk gearskifte. Nogle har en traditionel automatgearkasse, mens andre har dobbeltkoblingsgearkasse eller trinløst variabel transmission også kendt som CVT. Mild-hybridbiler fås både med automatisk og manuelt gearskifte.
Generelt kan man sige, at hybridbiler foretrækker at køre på el, og at benzin- eller dieselmotoren starter, når elmotoren ikke længere kan klare jobbet, fx ved høje hastigheder eller ved meget lave temperaturer. Men forbrændingsmotoren vil også starte i andre tilfælde. Det kan være for at opretholde olietryk, fordi hybridbatteriet skal balanceres eller fordi der skal varme i kabinen.
Elbiler skal i sagens natur lades op ved en ladestander eller til nød en stikkontakt og kan derfor ikke modtage starthjælp fra en anden bil. Nogle vejhjælp-leverandører har højvolt-batterier i vognen og tilbyder at lade elbilen op til ca. 10 km kørsel til nærmeste ladestander.
Hybridbiler kan godt modtage starthjælp fra en anden bil, men det må frarådes af to grunde: For det første er der risiko for at få stød fra hybridbilens højvolt-batteri, for det andet risikerer man at ødelægge begge bilers elektronik, hvis man får forbundet kablerne forkert. Ring i stedet efter vejhjælp og få professionel assistance.
I mild-hybrid og hybridbiler varmes kabinen op ved varmen fra benzin- eller dieselmotoren. Det betyder, at bilen ved lave temperaturer er nødt til at starte forbrændingsmotoren for at få varme i kabinen.
I mange elbiler og plugin-hybridbiler sker opvarmning af kabinen via en varmepumpe eller højvoltvarmer, der bruger el fra højvolt-batteriet til at opvarme kabinen. Vær opmærksom på, at kabinevarme koster rækkevidde. Nogle elbiler og plugin-hybridbiler har mulighed for at varme kabinen op, mens bilen oplades. Så kommer du ud til en dejlig varm bil med fuld power på batteriet. Nogle elbiler og plugin-hybridbiler kan sættes til at opvarme kabinen selv om de ikke står til opladning. Det kan fx ske via en app.
Ikke alle elbiler og hybridbiler har varmepumpe eller højvoltvarmer, men bruger en lavvolt PTC-varmer, der er noget mindre energieffektiv.
Elbiler og nogle plugin-hybridbiler bruger højvolt-batteriet, når kabinen skal varmes op. Det giver mulighed for at programmere bilen til at varme kabinen op på et bestemt tidspunkt til en given temperatur – enten via bilens board-computer eller en app. I nogle biler er det kun muligt, mens bilen står til opladning.
Elbiler og de fleste hybridbiler har en elektrisk kompressor, der får strøm fra bilens højvolt-batteri. Stort brug af aircondition går derfor ud over elbilens rækkevidde og vil få hybridbilens forbrændingsmotor til at starte for at drive airconditioningen.
En elbil har nøjagtig lige så stort behov for rustbeskyttelse som en benzin- eller dieselbil. De anerkendte rustbeskyttelsescentre har også sprøjteskemaer til elbiler.
Parkering
Ja, der er ikke krav om, at bilen skal lade, mens den holder på en elbils-parkeringsplads, men det er dårlig stil. Elbiler må holde på alle pladser, så har du ikke behov for opladning, så hold pladsen fri til en anden elbil.
Hos UGGERHØJ finder du el- og hybridmodeller fra flere af vores 9 mærker.
Vi har hybrid- og elmodeller fra KIA, Volkswagen, Den nye e-208 fra Peugeot, de nye E-tense modeller fra DS automobiles, der både omfatter hybrid og ren el samt nye elektriske Skoda modeller.